Hva er forskjellen på yoga og core/pilatestrening

Hva er egentlig forskjellen på Core/Pilatestrening og Yoga? Det er mange som lurer og vi skjønner godt at det hersker en del forvirring her. Her får du en liten oversikt som kan hjelpe deg å tilpasse treningen til deg og din kropp og helse.

 Yogaens hensikt er å forene hode, kropp og sjel. I Yoga ser man hode og kropp som en helhet, og teknikkene kan bli brukt til å heale kroppen, men også til å oppnå mental balanse. Derfor anses yogaen å være en terapeutisk treningsform. I tillegg gir yogaen deg mer fleksibilitet og hjelper deg å redusere stress. Mange søker yoga fordi de opplever stress i kroppen eller sliter med ryggplager.

I Yoga utfører man de fleste øvelsene på en tynn matte og bruker kun kroppens vekt som motstand. Det krever tilstedeværelse og fokus å kunne flyte gjennom de ulike øvelsene. Øvelsene er ikke i utgangspunktet treningsøvelser men posisjoner som er laget for forskjellige behov kroppen har.

Pilates/Core har nok mange tilsvarende mål når det gjelder det mentale, men hovedforskjellen mellom Pilates og Yoga er at i tillegg til mattetrening benytter vi også endel forskjellige apparat i Pilates. Pilates jobber med hele kroppen i tillegg til hode og sjel. Fokuset er i core – området – “The Power House” det er fordi vi ønsker at resten av kroppen skal bevege seg fritt. Resultatet er da en sterkere kropp både fra innsiden og på utsiden. Når man trener Pilates/Core balanserer man mellom styrke og fleksibilitet – i praksis betyr det at du for eksempel strekker den ene siden av midjen i en øvelse mens du styrker opp den motsatte. Slik bygger man sterkere og “lengre” muskler.

Mange liker å kombinere Yoga med Pilates for å få det beste fra begge verdener. Men min opplevelse er at de fleste heller mer til den ene eller den andre. Core trening gir spennende utfordringer og i Yoga roes nervesystemet godt ned og kjenner seg avspent etter en klasse.

Så hvordan kan du best velge det som passer for deg?

Dersom du ønsker å komme i gang med trening eller lære deg noe nytt er det et par ting du kan spørre deg selv om for å få det beste svaret på hva som passer deg. For husk at det du kommer til å velge vil bli endel av din livsstil og hverdag kanskje i lang tid fremover. Så vi oppfordrer deg til å være bevisst på hva du vil og trenger og klargjør for deg selv hvilke resultater du er ute etter.

 Her er et par punkter til inspirasjon:

  1. Yoga kan hjelpe deg å redusere stress i livet ettersom den jobber både med det mentale og med kroppen. Pusteteknikken i Yoga hjelper deg å finne ro og avslapning ved å sende pusten til ulike steder i kroppen der du opplever stress.
  2. Pilates pusten og Core trening er annerledes og brukes mer for å lade musklene med energi for å jobbe effektivt. Ved å fokusere på pusten øker du oksygenopptaket i kroppen, pusten transporteres til musklene og de blir mer avslappet.
  3. Magemuskler kan trenes både i Yoga og Pilates/Core, men det er mer intense øvelser innen for Pilates og resultatene er ofte mer raske og synlige der enn i Yoga.
  4. Har du vondt i ryggen er både Yoga og Pilates/Coretrening bra. Men det er noen mer utfordrende øvelser i Yoga der du bør være varsom dersom du har ryggplager. I verste fall kan du få mer ryggplager av Yoga. Men Yoga læreren vil gi gode og personlige råd til dersom du sliter med ryggplager.
  5. Ønsker du mer fleksibilitet er Yoga perfekt, du vil fort bli mykere og leddene strekkes. I Pilates fokuserer man mer på muskelavspenning der disse er stive samtidig som man styrker musklene.
  6. Både Yoga og Pilates/coretrening toner alle kroppens muskler. Ønsker du å brenne mer kalorier er det nok litt mer cardio innenfor Pilates i de klassene der du benytter maskiner.

Håper disse refleksjonene ga deg litt mer forståelse. Vi vil likevel oppfordre deg til å teste ut litt forskjellige klasser her på Core Balance Online. Ta deg tid til å gjøre noen Pilates/Core klasser, ikke vær redd for å utfordre deg og test gjerne parallelt noen yogaklasser. Ikke søk perfeksjon og tro at det skal være optimalt den første gangen. Body og Mind trening krever minst 5-10 sesjoner før du begynner å få taket på denne type trening. Legg så merke til hvordan kroppen din responderer og hvilken effekt du får. Både Pilates/Core og Yoga vil styrke musklene dine, forme kroppen, redusere stress og øke fleksibiliteten din.

GOD trening!!!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *